Byalag får delvis
gensvar om hamnutbyggnad
Kommunalråden håller med om några av invändningarna mot planerna
för en utbyggd hamn i Borstahusen.
Ett
betydligt mindre lugnt fiskeläge om Borstahusens hamn byggs ut enligt planerna.
Borstahusens hamn ska byggas ut från 280 till 500
båtplatser, enligt det förslag till ny detaljplan som just varit ute på samråd.
Vi har tidigare berättat om byalaget Gamla
Borstahusens invändningar mot förslaget: bland annat för mycket asfalt och
parkeringar.
I samrådsprocessen har bland annat Moderaterna valt
att lämna in ett remissvar. Där har man invändningar, som på flera punkter
liknar byalagets.
Stejlebackarna finns med bland invändningarna. De var förr i tiden
en torkplats för nät, "kulturhistoriskt viktiga, och föreslås planläggas
som natur/stejlebacke", enligt stadsbyggnadsnämndens förslag till
detaljplan.
Trots detta innebär förslaget att stejlebackarna
korsas av en ny väg, vilket Moderaterna liksom byalaget vänder sig emot.
I M-förslaget efterfrågas också en djupare trafikutredning, bland
annat för att minska parkeringsytorna i hamnen. Det föreslås också att såväl
nya byggnader som den nya pirarmen ska utformas så diskret som möjligt.
Även om byalaget föredrar att behålla hamnen
småskalig, har man gjort ett eget förslag som en kompromiss: "hooken"
Det innebär att befintlig pirarm breddas, istället för att en helt ny byggs
längre söderut. Detta för att inte ta bort så mycket av kustlinjen.
Har ni lyssnat på det förslaget också?
– Nej, det har vi inte tagit upp, säger Birgitta Persson (M),
kommunstyrelsens förste vice ordförande.
Hennes styrande kamrater i treklövern håller i
princip med.
– Synpunkterna är i det stora hela fullt möjliga att beakta. Vi
vill att det ska göras på ett sätt som harmonierar med det befintliga
Borstahusen, och att trafiksituationen inte blir en belastning, säger Torkild
Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande.
Vad det innebär i praktiken återstår att se.
För i torsdags valde kommunstyrelsen att inte ha några invändningar mot
detaljplaneförslaget.
Där påpekade såväl Strandberg som kommunalrådet Mikael Fahlcrantz
(MP) att detta inte är det slutgiltiga förslaget; det ska stadsbyggnadsnämnden
ta fram nu utifrån synpunkterna i samrådet.